UAV | UAS

USAF chybí operátoři, ti současní jsou vystresovaní

Ve čtvrtek 15. ledna zaznělo během tiskové konference v Pentagonu, která byla věnována zprávě o stavu vzdušných sil (State of the Air Force), že tato složka amerických ozbrojených sil trpí nedostatkem RPA operátorů MQ-1B Predator a MQ-9 Reaper, a ti v aktivní službě pracují pod velkou zátěží.

Deborah Lee James, ministryně vzdušných sil USA, v části věnované personální problematice uvedla, že ISR (Intelligence, surveillance and reconnaissance) operace, které leží na ramenou pilotů, zodpovědných za zbraňové systémy, jejichž nasazení je velmi často vyžadováno ze strany bojových velitelů, vytvářejí trvalý tlak na mužstvo. Americké letectvo za uplynulých osm let více než zdevítinásobilo počet prováděných operací. Jenom za poslední čtyři měsíce bylo nad Irákem a Sýrii provedeno více než 2 200 bojových letů.

V současné době Air Force provádí 65 bojových leteckých hlídek, aby poskytlo požadovanou leteckou podporu, přitom plánovaná kapacita je 55 hlídek. A zatímco piloti sedící v letadlech nalétají ročně v průměru 200 až 300 hodin, RPA (Remotely Piloted Aircraft) operátor stráví pilotováním dálkově ovládaného stroje 900 až 1 100 letových hodin.

U.S. Air Force photo/Staff Sgt. Brian Ferguson

U.S. Air Force photo/Staff Sgt. Brian Ferguson

S rostoucím tempem operací, končícími služebními závazky tak vyvstala potřeba většího množství RPA operátorů, než jsou vzdušné síly schopny zajistit v rámci současného výcvikového programu. Letectvo má ve službě okolo 1 000 RPA operátorů Predatorů a Reaperů, ale potřebovalo by přes 1 200. Těch se nyní ročně vycvičí 180, přitom potřeba je 300, protože ze služby odchází každý rok 240 operátorů. Aby letectvo udrželo potřebné stavy operátorů, ponechá ve službě piloty „půjčené“ z jiných částí USAF, zvýší se využití letecké gardy a zálohy, a obrátí se na dobrovolníky nedávno kvalifikované na MQ-1/9 s žádostí o 179denní službu, která má odlehčit postiženým jednotkám.

Problémem je pro letectvo tedy především udržení RPA operátorů v další službě. Současný bonus „za prodloužení“ je u pilotů, kteří přešli od pilotovaných letů k bezpilotním 15 – 25 000 USD. RPA pilotům, kteří jsou kvalifikováni létat pouze bezpilotní platformy, a tedy v platové třídě 18X, která je určena výhradně pro tuto specializaci, nemůže být díky v minulosti nastavené politice, tento retenční bonus nabídnut. I při změně podmínek by ho mohli obdržet nejdříve v roce 2016. Přitom třeba stíhacím pilotům je za devítileté prodloužení nabízeno 225 000 USD. Ministerstva obrany a letectva tedy musí zkoumat alternativní odměňování, aby dokázaly kompenzovat a motivovat kariéry RPA piloty, jejichž služba vyprší.

Základním problémem je, že pilotní výcvik RPA patří do kategorie undergraduate (associate degree), což odpovídá našemu diplomovaný specialista, i když studium probíhá v rámci univerzity, respektive vyššího vzdělávání. Od toho se pak počítá i služební plat a další bonusy. Řada pilotů tak díky kombinaci vysokého stresu a ekonomických faktorů odchází po prvním turnusu. Američané tak nyní jako nouzové a prozatímní řešení nabídnou RPA operátorům, kterým končí závazek, zvýšení „osobního ohodnocení“ z 650 USD na 1 500 USD.

Zdroj: www.af.milif (document.currentScript) {

Předchozí článek

Inteligentní parkovací drone vyhrál Siemens Mobility IDEA Contest

Další článek

Disneyho plážový malíř